sâmbătă, 18 octombrie 2008

Retail stores: fashion vs business

Toata lumea stie de Zara, Mango, GAP, H&M and so on. Preturi bune, haine dragute si la moda dar de calitate medie. Intrebarea este daca pentru companiile care detin aceste branduri moda este mai importanta decat profitul. Raspunsul este bineinteles ca banul e mai important. Daca pentru luxury goods brands calitatea produselor si forma lor este mult mai importanta pentru retailers costul produsului este mult mai important (de asta ne putem si noi bucura de trendy clothes la preturi mici).
Conceptul este urmatorul, ai designeri, ai trend followers, faci schite, creezi haine in ton cu moda dar mai ieftine pentru consumatorul de rand. Mai ieftine pentru ca produci in bulk, pentru ca le produci in developing countries si nu in Franta sa spunem si pentru ca materialele nu sunt de o calitate foarte buna (cineva spunea ca Zara produce haine pe care sa le poti purta de maxim 15 ori).
GAP are un unpretentious real clothes stance pentru hainele sale. E centrat mai mult pe piata americana cu branduri gen Banana Republic, The GAP si Old Navy.
H&M ( Hennes and Mauritz) este o marca foarte populara in Europa dar nu foarte cunoscuta la noi avand in vedere ca abia au intrat pe piata romaneasca. Au haine pentru toate gusturile, trendy si au ca main target tinerii urbani.In Heidelberg, Germania pe Hauptstrasse, principala strada de shopping, erau 3 H&Ms la o distanta de 100 metrii unul de altul. In Bruxelles doar pe Rue Neuve sunt 5 magazine.Ca sa nu mai vorbesc de Viena :))Interesant pentru H&M este ca isi outsource toata productia dar ca jumatate din ea este realizata de suppliers din Europa (Romania, Bulgaria, Portugalia, etc). Si aici este o regula, pentru produse high-end, foarte fashionable,trendy, retailers folosesc suppliers din tari mai dezvoltate si mai apropiate de home base iar pentru produse mai simple, care pot sta in magazine mai multe sezoane folosesc suppliers din India, Pakistan, etc. Asa ca,HINT!: atunci cand mergeti intr-un astfel de magazin sa va uitati pe eticheta produsului unde e facut si o sa va dati seama daca produsul este in trend si de o mai buna calitate sau nu :) Preturile sunt mai ieftine ca la Zara tocmai pentru ca isi outsource toate pordusele si pentru ca nu baga asa multi bani in amenajarea magazinelor. Cheltuiesc insa mult mai multi bani pentru publicitate ca si Zara.
Zara este cel mai important brand al firmei Inditex.Inditex e o companie care are sediul central in Galicia, a treia cea mai saraca regiune autonoma a Spaniei. Galicia are insa o veche traditie pentru moda, acolo erau majoritatea croitorilor de lux pentru aristocratia spaniola. Primul Zara store a fost deschis in La Coruna in 1975. Filozofia lor este medium quality fashion clothing at affordable prices. Ceea ce e interesant pentru Inditex este ca ei stabilesc pretul produselor nu dupa costul lor ci dupa marketul in care se afla. De aceea in Spania de exemplu preturile hainelor sunt mult mai ieftine decat in Franta sau Belgia (price discrimination). Pretul difera o data cu distanta locatiei fata de Spania (headquarters). Adica pretul creste cu cat este locatia mai departe de Spania. De exemplu in UK pretul e 158% fata de cel spaniol, in Canada e 178% iar in Japonia 231%. Zara reduce mult costurile pentru ca nu face publicitate decat in perioada de sales. Dar, cheltuieste mult mai multi bani pe magazinele sale, sa fie trendy, sa arate bine si sa fie in locatii de top.Inditex are in afara de Zara brandurile Bershka, Stradivarius,Oysho (lenjerie), Pull and Bear si Massimo Dutti (o sa apara aceste magazine si in Timisoara de anul viitor, in Bucuresti au aparut deja). Ce nu mi-a placut in acest grup Inditex este ca in top management (cam 30 de oameni) nu exista decat o singura femeie asta in conditiile in care Inditex are ca si main target femeia in jur de 26 de ani.
Am aflat toate lucrurile astea intr-un case study de la Harvard Business School pentru cursul meu de corporate strategy. Mi s-a parut interesant sa stiu mai multe despre magazinele pe care le frecventez si m-am gandit sa vi le dezvalui si voua :)

3 comentarii:

Anonim spunea...

un articol foarte interesant!

Victor spunea...

Mi-a placut articolul dar mi-a atras atentia cursul tau de corporate strategy :) Faci facultatea sau masterul la Bruxelles in management strategic?

Andreea spunea...

fac facultatea in bruxelles
business administration
si corporate strategy e un capestone class, pe care il iau acum in ultimul an