marți, 28 octombrie 2008

Ziare moca avem! luati, poftiti, e gratis! :)

Tot despre un case study de la Harvard Business School o sa va povestesc. Este despre Metro International ziarul gratuit cu cel mai mare tiraj din lume. La inceput ziarul era destinat exclusiv oamenilor grabiti, cu studii si venituri cel putin medii care foloseau metroul. Faci un ride de 20 de minute si citesti stirile pe gratis. Stiri la obiect, scurte, fara cugetari,editoriale si culoare politica (ceva greu de gasit la noi in Romania unde e atat de clara orientarea fiecarui ziar incat mi se face jena) care te tin informat dar nimic mai mult. Totul a inceput la Stockholm. Au avut succes inca de la inceput desi toata presa traditionala era in razboi cu ei - nu aveau ei si asa probleme financiare din cauza internetului si a stirilor online acum mai apar si astia cu ziarele moca (cine vrea sa cumpere un ziar cand altul e dat gratis?). Metro a avut de luptat si cu preconceptia ca daca e gratis e clar prost :) si cu diferentele de mentalitate atunci cand a devenit international. A realizat de exemplu ca in Praga si Budapesta nu mergea treaba cu metroul deoarece targetul lor era omul urban,inteligent, mereu grabit si medium class si astfel de oameni in Europa Centrala si de Est nu merg cu mijloacele de transport in comun. Aici la noi in zona majoritatea celor care isi permit au masina si merg cu ea si pana la colt- nu am ajuns inca la nivelul acela in care transportul in comun merge ca pe roate, acopera tot orasul, e curat si oamenii inteligenti realizeaza ca e mai eficient si mai rapid decat mersul cu masina (apropo de postul meu cu bicicleta).
Piata aceasta destul de noua a ziarelor gratis e foarte profitabila si eficienta; daca e facuta bine s-ar putea chiar in cativa ani sa inlocuiasca ziarele traditionale care trebuiesc platite. Ziarele gratuite fac bani exclusiv din publicitatea pe care o pun in ziar - cu cat sunt mai citite, cu atat fac mai multi bani - este deci in interesul lor sa fie gratis si sa fie cat mai cunoscute.
Si daca tot vorbim de Metro International de ce sa nu ne uitam si la noi in ograda la Timis Expressul nostru :)) Da, da este exact dim acelasi trust ca renumitul Tion :))) Imi amintesc ca la mine la liceu (Loga) majoritatea citea ziarul dimineata (inclusiv eu). Era cineva la Posta care le distribuia. Se vedea clar ca nu este de o mare calitate, informatiile erau destul de usoare si clar nu dadeau ceva bombe sau stiri senzationale dar era interesant, usor de citit-mai ales cand te plictiseai la ore :)) Cu toate defectele lui, era destul de popular, nu stiu daca mai exista acum, daca stie cienva sa imi spuna. Oricum, daca inca mai exista inseamna ca ii merge bine si ca scoate ceva profit. Cu astfel de ziare usurele incepe lumea sa fie mai familiarizata cu noua strategie, si cu cat are un astfel de ziar cititori mai multi, cu atat are mai multi clienti pentru publicitate si preturi mai mari, deci mai multi bani => calitate mai buna pentru hartie si continut si cand se va ajunge aici pazea Cotidianul si Evenimentul Zilei. Singura voastra sansa e sa intrati si voi cat mai repede pe piata asta, asa au facut altii la case mai mari (Koln, Barcelona) si le-a iesit foarte bine.Avti grija sa nu pierdeti trenul!

3 comentarii:

Victor spunea...

Desteapta strategia celor de la Metro International. Ai citit "Blue Ocean Strategy"? Cam asta au facut cei cu ziarele astea. Dar ar trebui sa fie suficienti de destepti incat sa-si finanteze acum alte idei de viitor caci "follow-uperii" nu dorm.

Andreea spunea...

da pai e clar ca nu dorm, asta era si intrebarea din caz, ce competitive advantage au ei acum cand a aparut si competitia. mai au inca timp sa se gandeasca la alte idei pentru ca mai sunt inca multe tari in care piata ziarelor gratis nu a fost exploatata si ei au si faima si resursele sa intre acolo.
nu am citit cartea dar o sa o caut. blue ocean in sensul ca abordeaza idei noi, piete care nu au fost exploatate? sau?

Victor spunea...

Exact! Oceanele rosii sunt pietele in care bataliile se dau in momentul actual. Fiecare se bate pe o felie din cota de piata dar strategia oceanului albastru transforma competitia in ceva irelevant. Demersul strategic este complet schimbat si mie mi se pare si mult mai usor. Iar demersul strategic pe care il stim cu totii, pe care eu il numesc deja traditional, nu te scoate din oaceanele rosii. Iti recomand cartea, o gasesti la "Joc secund" si e scrisa de Kim si Mauborgne.