marți, 29 septembrie 2009

Cine v-a dat domne carnetul?? :))))

Na, ma enerveaza cand aud baieti care utilizeaza exclamatii de genul: AH! Normal, e o femeie la volan! sau Femeia nu trebuie sa aiba voie la volan! etc. Ma fute la icre insa si mai tare cand o femeie spune asta! Revin iarasi la ce spuneam cateva posturi in urma, obsesia asta a femeilor de a se da de partea barbatilor, de a se delimita de sleahta feminina prin ironizarea ei.
Exista deci la noi in tara si nu numai ideea asta ca femeia conduce foarte prost. Se fac glume pe seama asta, se trimit virale cu poze cu masini parcate prost de femei si tot asa.Banuiesc ca ideea exista de zeci de ani, de atunci cand timid, primele femei au inceput sa sofeze si ele. Poate ca pe vremea aia, fara experienta si cu frica-n san femeile conduceau mai prost pentru ca mai toate cele care sofau erau incepatoare. Incepator, femeie sau barbat, daca esti, parchezi mai greu, virezi mai greu etc. Dar lucrurile nu mai stau de mult asa! Acum dupa 18 ani si fete si baieti deopotriva isi iau carnetul de sofer.E adevarat ca inca sunt mai multi barbati care conduc dar gapul se face tot mai mic.
Femeile au poate un fel putin diferit de a conduce si este adevarat ca poate cateodata suntem mai aeriene decat ar trebui (eu stiu ca sunt!)dar asta nu inseamna ca suntem praf la condus sau ca locul nostru nu e la volan.
Si pana la urma, cine decide cine ar trebui sa sofeze si cine nu si cine poate spune ce inseamna sa conduci prost sau nu. Ce spuneti despre baietii care abia primesc BMWul de la parinti si pleaca cu 200 km/ora prin oras si omoara nu stiu cati oameni. Ce spuneti despre badaranii care se baga in fata la fiecare stop sau intersectie si pleaca in tromba, ce spuneti despre toti nesimtitii care pentru orice mica greseala coboara geamul si te injura sau te scuipa sau mai rau se dau jos din masina si vor sa te ia la bataie! - eu zic ca ei nu au ce cauta in trafic, nu femeile. Si surpriza, marea majoritate a celor care fac asta sunt barbati! - observati sper nuanta, nu am spus ca marea majoritate a barbatilor fac asta ci ca marea majoritate a celor care fac asta sunt barbati (deci nu va atacati:P).
Statisticile arata (chiar le-am cautat, dati si voi un google search si o sa vedeti ca i am right) ca barbatii sunt mult mai predispusi sa moara intr-un accident de masina decat femeile (si asta nu doar pt ca conduc mai mult ci pentru ca nu conduc la fel de prudent si conduc cu viteze mult mai mari), ca e mai mare posibilitatea ca un baiat sa plece beat la volan decat o femeie si tot asa. ASta se intampla pentru ca barbatii asa cum au preconceptia ca femeile conduc prost, au preconceptia ca ei conduc bine, orice ar fi! :)
Si trebuie sa recunoastem ca asa e, barbatii chiar isi supraestimeaza de cele mai multe ori calitatile de sofer! Daca o femeie o sa aiba curajul sa spuna, oh well, nu le am cu parcarile sau imi este frica sa conduc mai repede, nu sunt sigura pe mine, un barbat nu o sa spuna asta niciodata. Ba stiu sa conduc mai repede, dar nu vreau! ba as fi putut sa parchez acolo daca ala din fata nu parca prost, daca nu astepta ala din spate prea mult etc. Tot timpul altcineva e de vina, tot timpul ei nu gresesc la volan.Ca si cum, daca te nasti baiat ai ceva in plus care iti curge prin vene care iti garanteaza ca o sa conduci bine, orice ar fi!
Intr-un fel cred ca si noua femeilor ne-ar prinde bine sa avem putin mai multa detasare la volan, sa furam din chillaxul asta al barbatilor, nu am mai fi asa crispate cateodata si asta ne-ar ajuta in trafic. DAR NU PUTEM! pentru ca ni se spune de mici ca suntem prastie la volan, ca femeile sunt spaima soselelor, ca orice am face nu o sa fim la fel de bune ca baietii!! Daca ti se spune ca nu o sa poti sa parchezi bine niciodata pentru ca esti femeie, cand te duci sa parchezi presiunea pe tine e de 10 ori mai mare!
Este deci un cerc vicios din care nu o sa iesim decat daca renuntam la stereotipul asta idiot. Daca unui om i se spune ca e prost tot timpul - afirmatia fiind fara baza-, incepe sa creada si el asta si ii este frica si sa spuna cat e 2+2 desi el stie foarte bine cat este. Este exact ca si copii care de mici sunt brutalizati de parinti, carora de mici li se spune ca nu o sa ajunga nimic in viata si exact asta se intampla. Bine, comparatia e putin exagerata dar intelegeti ce vreau sa spun, sper:)
Si cum putem sa scapam de acest stereotip? Pai nu putem ca ne lovim de alt cerc vicios. Prezenta in capul nostru a acestui stereotip ne face sa vedem lucrurile altfel, ne face sa privim orice incident in trafic cu ideea ca femeia la volan e praf, in minte. Ce vreau sa spun?
Da, e normal sa fie femeie care gresesc asa cum si barbatii gresesc in trafic. Noi insa, cand vedem una care a gresit la volan zicem Ah, femeie la volan, normal - asta pt ca avem conceptia asta tampita in minte; dar cand vedem un dobitoc care face kkt la volan, e pur si simplu un dobitoc, nu e reprezentant al barbatilor sau ceva.Barbatii care gresesc sunt un caz special si sunt tratati fiecare in parte, femeia care greseste este doar un alt caz care confirma regula, doar o alta reprezentanta a femeilor care ele femei nu stiu sa conduca.De aia nu putem scapa de ideea asta, pentru ca plecam cu ea in minte si cautam doar exemple care sa oconfirme.
Astea fiind spuse, imi cer scuze tuturor celor care le-am provocat cateodata probleme in trafic, nu pentru ca sunt FEMEIE si nu stiu sa conduc ci pentru ca sunt aiurita, pentru ca eu cant la volan, pentru ca ma gandesc tot timpul la tot felul de kkturi care imi fut directia, pentru ca sunt pur si simplu Andreea! - doar Andreea, nimic mai mult, nu am pretentia sa spun ca celelalte femei sunt toate ca mine, sau ca reactioneaza la fel ca mine la volan sau in alte situatii, pentru ca nu sunt ca mine si credeti-ma nu v-ati dori sa fie toate ca mine! :)

11 comentarii:

Anda spunea...

Andreea! Esti divina!!! Si ai dreptate, nu doar odata am auzit pe un reprezentant masculin ca spune "normal, femeie la volan, daca mergeai mai repede prindeam si eu semaforul". Inclusiv taica-miu, cu care incep sa ma cert ca are gandirea asta vis-a-vis de femei. Eu stiu ca el glumeste, dar pana unde? Stiu ca unii barbati fac misto, dar pana unde? Adica "persoanele de fata se exclud" nu merge tot timpul, si evident, parerea pe care o ai despre femei se aplica si la mine. La fel cum orice comportament il observi in general la altii, se va aplica si la tine, sunt atat de putine exceptii!

Evident si pe mine ma enerveaza preconceptia asta cu "femeile proaste la volan". Eu nu m-am mai urcat sa conduc o masina de doi ani, nu stiu sa parchez si sincer sunt vitezomana, ca se speria instructorul cu mine in masina. Imi place sa conduc, si de cateva saptaman ii tot bat apropouri la taica-miu sa face o tura cu masina sa ma obisnuiesc cu ea. Dar precis cand o sa vreau sa parchez o sa faca misto de mine, nu numai tata-miu, ci si sora-mea care n-are carnet si restul spectatorilor, pentru ca asa-i frumos, nu? Doamne fereste sa imi explice si mie cum se parcheaza un Volvo dublu cat masina pe care am facut scoala. NU, asta tre' sa stiu din start si sa fiu complet relaxata. Ce conteaza masinile din jur... eu sa fiu sanatoasa, nu? Vreau sa invat si eu sa parchez odata!!!

De asta prefer sa am sofer personal. Si sincer, dintre toate persoanele langa care am stat in masina, cel mai frumos, grijului si negretos a condus o femeie, si se stie ca mie mi-e rau, si sunt pretentioasa. Si si parcheaza perfect!!! Prietena mea Raluca.

Shazzaa spunea...

Am citit ieri editia speciala de la FT cu 50 most powerful women in business. Si mi se pare ca pot trage o paralela. doar 3% din CEOs ai Fortune 500 sunt femei. nu incerc sa am un discurs feminist pentru ca stii si tu ca nu sunt feminista. Insa e interesant sa analizezi asta pentru ca, pana la urma, nu cred ca femeile sunt mai proaste la business decat barbatii (sa fim serioase, uite-te putin la mine :d) Problema tine de preconceptia asta ca femeile nu se descurca 'cu banii', ca femeile nu sunt 'good with numbers', ca ele nu ca sunt aiurea, doar ca barbatii au acel ceva in plus ce ii face sa aiba succes. Si vorba ta, asta e o prostie. Intr-adevar, sunt multe diferente intre barbati si femei, dar sa afirmi ca doua chestii precum sofatul si business-ul sunt facute mai bine de barbati e o aberatie. Pana la urma, daca ne gandim, masina, in cel mai rudimentar format a fost facuta acum vreo 300-350 de ani daca nu ma insel. Sa se fi impregnat in timp asa scurt in codul lor genetic capacitatea de a manui masini ? I highly doubt it.

Si te las cu vorbele lui Dong Mingzhu, pe care o divinizez: “I never miss. I never admit mistakes and I am always correct.”

(simt ca sunt incoerenta azi si imi cer scuze pentru asta)

Flavia - mi-e lene sa ma deconectez de pe gmail

Razvana Popa spunea...

Si eu sunt foarte revoltata din cauza acestei mentalitati tampite!!! Vreau sa spun ca eu am fost praf la condus dupa ce mi-am luat permisul, dar cu multa perseverenta (si cu multi nervi zdorbiti ai tatalui meu) am reusit sa devin un sofer excelent. Stiu ca poate nu e frumos sa ma laud singura...dar chiar asa simt. Chiar conduc mult mai bine decat marea majoritate a masculilor care cred ca s-au nascut cu volanul in mana si stiu doar sa apese pe acceleratie. Surpriza...pot si eu sa fac asta!! Nici un baiat nu a reusit sa ma intreaca la vreun "concurs" ca intre prieteni, nu mi-am lasat niciodata masina parcata aiurea (ba chiar ador parcarile laterale si cu spatele) si am mai multi km la bord decat au 100 de baieti la un loc! Asa ca...they can suck it...nici macar la chestia la care credeau ca sunt cei mai buni...nu sunt nici pe departe cei mai buni :)
Va pup fetelor si va urez bafta cu masterele :)

Andreea spunea...

anda! tu esti clar un om care ar putea sa decida cine conduce bine si nu pt ca tu ai rau fizic atunci cand vine vorba de oameni care nu conduc ok. faptul ca spui ca o fata conduce bine, ma bucura nespus:))) desi nu vreau sa se creada ca e o batalie a sexelor aici, departe de mine ideea asta, eu doar ma lupt cu prostia asta de idee:)

flaviuta stiu ca esti shazzaa de vreo 5 ani incoace, sau de fapt vreai sa ii anunti pe ceilalti? ai fost destul de coerenta sa inteleg ce vrei sa spui. din pacate, multe femei ca sa reuseasca in business se masculinizeaza. ceea ce e o mare tristete, sa iti pierzi feminitatea ca sa proove a point este o idee foarte proasta:)

razvana, ma bucur de fiecare data cand primim un comment de la tine!feedbackul tau e mereu foarte apreciat:)cat despre ce ai spus, data viitoare cand ne gasim amandoua in romania trebuie sa vad cum conduci! m-ai facut foarte curioasa:) TE pup!

Flavia spunea...

nu cred ca TREBUIE sase masculinizeze. o fac pt ca asa cred ca pot sa reuseasca. cum spunea Carly Fiorina despre un department plin de barbati:it was full of 20 inch necks and pea sized brains.
stii ce e pacat? ca un barbat autoritar e un lider de opinie bun, pe cand o femeie autoritara e o scorpie ce se vrea barbat. am deviat. si nu imi merge space-ul. si urasc ca trebuie sa sterg q-urile si sa le inlocuiesc cu a-uri si virgulele ca sa le inlocuiesc cu m-uri. si sa apas shift ca sa pot pune punct. cacat de tastaturi belgiene. te pup

Andreea spunea...

da flavia, nu trebuie, am zis doar ca unele fac. si eu sunt de acord ca nu trebuie sa faca asta :) dar tu esti o scorpie si nici macar nu esti sefa inca( sefa de departament zic, ca sefa mea oricum esti!)

Radu S spunea...

(De fiecare data cand pui suflet in ce scrii iese asa o chestie faina... Si tu, si Flavia.)

Ca de fapt, 2 lucruri vreau sa-ti zic, unu ca mi-a placut cum ai scris, si doi ca da, din pacate femeile au parte de o gramada de profetii care se autoindeplinesc.

Andreea spunea...

mersi radu :))

Musli spunea...

In ziua de azi si femeile ca si barbati au drepturile egale dar femeia ramane mai timida si nu e asa violenta la volan... si aici pentru ca e simtul femei de a fi atenta si vigilenta.

Flavia spunea...

offtopic: sefa sefelor!

Salin spunea...

Nu toti inteleg ca si femeile pot sofa si chiar mai bine decat barbati ca a sofa nu inseamna a depasi, a te baga in fata celui din fata a cloxona sau a merge pe lini de tramvai...sprunsi