joi, 1 octombrie 2009

Remus Cernea si campania sa. Is this what we need?

Desi sunt constienta ca nu tot posturi politice si serioase vreti de la mine (pentru asta poate cititi o carte sau urmariti un talk-show) si ca asta cam aveti in ultima vreme de la mine, o sa va rog inca o data sa cititi ce am de spus. Am increderea ca cei care ne citesc(pe mine si pe Flavia) au capacitatea mentala sa inteleaga ca in apropierea alegerilor prezidentiale trebuie sa ne intoarcem atentia si spre lumea politica( daca in general nu suntem interesati de acest subiect) si sa analizam diferitele variante chiar daca pare inutil la prima vedere.
In primul rand daca nu ati auzit cine este Remus Cernea cititi aici. Pentru cei care sunt prea lenesi sa citeasca pagina lui, o sa va fac eu un mic rezumat pentru ca nu vreau sa va pierd inca de la inceputul postului: Remus Cernea e un tanar care e ca noi toti dezamagit de clasa politica. Spre deosebire de noi, el a hotarat sa ia haturile in maini si sa candideze la presedentie pentru a face un statement.Nu are sanse sa castige si sunt sigura ca si el stie asta dar gestul in sine este laudabil. Are idei pertinente, indeamna populatia sa gandeasca critic si sa se mobilizeze impotriva clasei politice actuale care trebuie sa recunoastem toti nu a facut de cat sa ne dezamageasca pana acum. Numai de bine pana aici. De fapt citind parerile lui pe pagina sa personala trebuie sa recunosc ca ma cucerise. Dar m-a informat Bloodie pe blogul Andrei ca a amenintat ca isi da foc in fata TVR-ului am inceput sa il vad cu un ochi mai critic (exact ceea ce ne indeamna el sa facem, exact ce am fost de acord ca trebuie facut, si exact ce eu din pacate nu am facut in cazul lui!)M-am pus si am cautat articole despre el si actiunile lui si ce sa vezi, ameninta ca isi da foc (ok a dat foc unui carton cu fata lui pana la urma, aprecizez ca nu lui dar tot mi se pare exagerat), invita oamenii sa arunce cu rosii in cartoane cu pozele candidatilor la prezidentiale si mai nou ii invita sa ii traga in teapa pe aceeasi candidati (aici iarasi trebuie sa punctez un plus, s-a pus si pe el printre candidati:). Mi-am revizuit atitudinea, i-am urmat sfatul si am incercat sa privesc critic actiunea lui. La ce concluzii am ajuns citit mai jos.
De ce nu sunt de acord cu astfel de manifestari?
In primul rand pentru ca mie NU mi se pare ca scopul scuza intotdeauna mijloacele. Adica nu mi se pare ca trebuie sa apelezi la trucuri ieftine de gen dat foc in fata prefecturii/primariei/guvernului/ TVRului ca sa iti faci mesajul auzit. Cu ce esti atunci mai bun decat cei care folosesc mesaje populiste pentru a-si atinge scopul. Daca ai niste propuneri decente si niste argumente pertinente de ce sa le intinezi cu manifestari care nu sunt nici pe departe pertinente. Cu astfel de manifestari nu faci decat sa ii indepartezi pe unii dintre oamenii rationali care iti sustineau mesajul in incercarea de a ii castiga pe cei care urmaresc si doresc senzationalul. Inteleg ca a fost o forma de protest fata de televiziunile care nu iau oamenii pertinenti in seama daca nu au bani sau ceva senzational de aratat dar nu mi se pare normal sa faci asta coborandu-te la nivelul lor. Adica tu protestezi impotriva faptului ca televiziunile cer bani sau senzational dandu-le ceva senzational de aratat la public. Stiti cum se spune, daca te bagi in cocina te mananca porcii.
In al doilea rand si poate cel mai important pentru mine este ca tocmai prin astfel de mijloace nu numai ca nu si-a atins scopul dar s-a indepartat de el. De ce spun asta?
Pai sa vedem ce spune el in declaratia sa:"Pentru că o campanie electorală trebuie să fie mai puţin un prilej de seducţie şi de gâdilare a orgoliilor alegătorilor şi mai curând un moment de reflecţie, bilanţ şi analiză. O democraţie este viabilă numai dacă alegătorii sunt educaţi pentru a discerne între argumente şi sofisme, între rezonabil şi demagogie, între cauze democratice şi tendinţe autoritariste. " Frumos spus! Foarte frumos, sunt 100% de acord cu el. Deci el vrea sa ne arate ca intr-o campanie electorala trebuie sa avem timp pentru reflectie, bilant si analiza. Cand sa faca asta sustinatorii lui Remus Cernea? Cand dau cu rosii in pozele candidatilor sau cand ii trag in teapa la figurat? In timp ce arunca o rosie sa se gandeasca la ideologiile diferitor partide si in timp ce il "trage in teapa" pe Basescu sa reflecteze asupra viitorului si asupra unor "politici eficiente si ample de dezvoltare"? Exagerez, dar sper ca ati inteles ca ceea ce vreau sa spun este ca NU prin astfel de manifestari incurajezi la reflexie si analiza. Poate o sa spuneti ca o face pentru a atrage atentia ca mai apoi sa isi faca mesajul auzit. DAr cui atrage atentia?!!? Atrage atentia targetului corect? Atrage atentia celor care chiar ii inteleg mesajul? Parerea mea este ca nu!Oamenii pe care Remus trebuie sa ii atinga nu sunt oameni care arunca cu rosii si trag in teapa si nu sunt oameni care sa considere o amenintare de genul imi dau foc o metoda de urmat (eu zic ca nici macar o metoda necesara nu era). Cel putin eu va spun sigur ca nu m-as duce sa arunc cu rosii in Geoana sau in Oprescu (fie ei si din carton) desi nu ii plac deloc, desi vreau sa fac ceva pentru ca Romania sa iasa din impasul in care este si ma consider cat de cat in masura sa ii inteleg mesajul.All in all, eu cred cu tarie ca nu astia sunt pasii de urmat ca Remus Ciobanu sa realizeze ce afirma ca vrea sa realizeze.
La o mai amanuntita lectura a textului sau am gasit asta:oamenii "să fie conştienţi că există şi opţiunea de a nu vota." Nu cred ca aceasta idee isi avea locul in manifestul sau. Nu cred ca prin ne-participarea la vot putem sa scoatem tara la liman. Intr-o tara in care si asa lumea nu prea merge la vot, intr-o tara in care Vadim si Becali merg in Parlamentul European pentru ca lumea decenta a lasat locul celor indobitociti de alde Vadim sa voteze si sa decida pentru ei, nu cred ca indemnul de a nu vota este o tactica buna. Inteleg intr-un fel dezamagirea unora (gen Flavia) care nu merg la vot pentru ca simt ca nu au pe cine alege dar nu gasesc indemnul de a nu vota ceva normal. Tu indemni la participare activa si la educatie in spiritul democratiei si in acelasi timp anunti electoratul ca si ne-participarea la votare este o alegere. Mie mi se pare ca nu este o alegere. Eu cred inca in dreptul si pana la urma obligatia civica si morala de a vota. Sa nu uitam ca daca nu votezi, lasi votul tau pe mana unor PSDisti sau pe mana altor partide sa iti fraudeze votul!
Cu toate hibele in programul si in actiunea lui Remus Cernea trebuie insa sa spun ca il sustin intr-o oarecare masura.Nu cred ca a actionat corect in unele privinte, nu cred ca are cea mai buna strategie, dar simt totusi ca este un pas inainte. FAptul ca eu scriu despre asta acum, faptul ca eu discut despre asta cu prietenii, familia si cunostiintele mele si faptul ca voi cititi acum despre el si poate o sa ii cititi manifestul cred ca este deja un mic inceput. Poate la viitoarele alegeri prezidentiale o sa avem un alt candidat care sa ii urmeze intr-un fel exemplul dar sa si invete din greselile lui (cine stie poate chiar Remus Cernea, putin schimbat insa:) care sa ne dea pe spate si sa ne convinga ca mai avem o sansa si care cine stie, poate chiar sa castige. si mai ales care sa nu ne insele asteptarile, ca toti dinaintea lui(aici ma gandesc in special la Emil Constantinescu, nu stiu de ce el imi vine in minte mereu cand ma gandesc la un om care promitea extrem de mult si care a dezamagit).
Nu va indemn sa strangeti semnaturi pentru el, va indemn sa cititi ce a scris, sa luati aminte, sa faceti ceea ce va indeamna sa faceti (intr-o mare masura),sa criticati si sa il criticati, sa discutati cu prieteni si rude si apropiati probleme politice macar in perioada astasi poate chiar sa aveti curajul sa intrati in politica si sa schimbati ceva, hands on. Cred ca pana la urma prin asta isi va atinge Remus Cernea scopul, nu prin faptul ca va strange destule semnaturi sa candideze.

Niciun comentariu: