joi, 20 noiembrie 2008

Copilul Divin de Pascal Bruckner



Mare bucurie a fost ca am putut sa ajung la Schimb de CArti pe 2 noiembrie la Timisoara desi nu am putut sa stau decat vreo 15 minute. Aceste 15 minute au fost insa foarte productive!: am luat Copilul Divin de Pascal Bruckner cu mine in Belgia.Citisem de Bruckner acum 2 ani Capcaunii Anonimi si mi s-a parut foarte interesant si amuzant stilul lui- poate sa foloseasca cu nonsalanta si umor cuvinte sau sa descrie imagini considerate de majoritatea scarboase(nu neaparat obscene sau cu tenta sexuala insa; cel putin in cele doua carti citite de mine erotismul nu a jucat un mare rol- in altele poate).Nu stiu de altii, dar eu cand citeam nu eram scarbita ci doar amuzata de imaginile portretizate; desi atunci cand citeam cu voce tare Flaviei unele pasaje, coboram vocea timid la majoritatea cuvintelor citite :-).
Ideea cartii e urmatoarea: Madeleine este insarcinata cu gemeni (Louis si Celine) si hotaraste sa isi educe copiii inainte sa ii nasca. Acestia citesc in burta mamei cat altii intr-o viata. In momentul in care citesc ziarele si vad cat este lumea de imperfecta, Louis hotaraste sa nu se mai nasca, sa ramana in pantecele mamei sale pentru totdeauna. Celine se naste, si Louis ramane in pantece. Cartea se axeaza pe viata intrauterina a lui Louis si efectele deciziei lui de a nu se naste.
Buun, Copilul Divin desi o carte foarte amuzanta si usor de citit e incarcata de teme filozofice si religioase- Existenta, Dumnezeu, Adevar,Viata, Libertate.Situatia absurda care pare a fi subiectul cartii nu este dupa parerea mea decat un mijloc ales de Bruckner pentru a trata probleme legate de viata omului pe pamant, inutilitatea sau utilitatea ei, valoarea ei, etc.Discutia lui Louis cu Dumnezeu mi se pare iarasi foarte interesanta si haioasa intr-un fel. Nu stiu de ce dar atunci cand am citit efectul pe care l-a avut micutul Louis asupra omenirii intregi si dorintele lui (el dorea sa distruga lumea cu un cuvant asa cum Dumnezeu a creat-o printr-un singur cuvant) mi-am imaginat in acest micut, Antichristul (mai ales cand il portretizeaza atunci cand isi dezvaluie infatisarea cu o coroana de spini pe cap) - acum nu stiu daca Bruckner asta a vrut sa simbolizeze si nici nu am pretentia sa spun ca asa e sigur.
Pentru citate, le-am pasat Tomatei sa le publice pe Cuvintele din carti.
Interesant ar fi sa ne imginam ce s-ar fi intamplat daca Celine ar fi ramas in burta si nu Louis. oare cum ar fi procedat ea?

2 comentarii:

Anonim spunea...

Pune si tu link spre citate, sa stie lumea unde sa le gaseasca. ;))
Cum am zis, ma inscriu si eu pe lista cartii.

Anonim spunea...

si mie mi'ai trezit curiozitatea, o sa pun mana pe ea intr'o buna zi :)