duminică, 18 ianuarie 2009

Belgienii sunt sublimi dar lipsesc cu desavarsire

LeneBarbie ne-a dat o leapsa destul de intriganta (pentru noi, nu pentru ea pentru ca ea i-a deslusit destul de bine pe portughezi:). Cica trebuie sa spunem cum sunt belgienii.... well avand in vedere ca aici in Bruxelles convietuim cu orice alte natii dar nu cu belgieni, ne este cam greu. de aia am si ezitat sa scriu. Dar o sa ma straduiesc.
In primul rand Lene vorbea de preconceptiile pe care le-a avut inainte de a merge in Portugalia. Well, eu nu am avut niciun fel de preconceptie pentru ca nu poti sa ai asa ceva despre belgieni. Nu e ca si cum poti sa spui intr-o conversatie Esti ca un belgian asa cum poti sa spui esti punctual ca un neamt. Nu au nimic foarte bine definit, mai ales ca Belgia este un stat artificial construit, lucru ce se resimte astazi. Unii vorbesc olandeza, altii franceza si o mica parte germana; deci nici macar o limba comuna nu au. Flamanzii si valonii sunt total diferiti,sunt multi care nu se suporta intre ei si de aia de vreo doi ani incoace ba au guvern ba nu au. Se tot incearca aici sa i se insufle majoritatii ideea de Je suis Belge si nu valon sau flamand dar nu merge la toata lumea. In Bruxelles sunt ok, toleranti, dar in regiuni, nu prea. Tinerii sunt cei mai deschisi aici in Bruxelles, daca s-au obisnuit cu atatea culturi apai de ce sa nu se obisnuiasca si cu belgienii nu?
Cand eram mica, stiam de belgieni ca sunt tot clientii lui tata si ca desi nu sunt olandezi (ca majoritatea clientilor lui) tot ne aduc Barbie si accesorii de Barbie asa ca nu imi pasa prea mult de diferente. Pentru ca am fost atata timp obisnuita cu Olanda, pentru ca am mers de multe ori acolo, Belgia era pe planul 2, mi-o imaginam ca pe o copie mai murdara a Olandei. Acum realizez ca nu era neaparat mai murdara (si aici nu ma refer la Bruxelles, pt ca el este un oras murdar- ca orice capitala) ci mai dezordonat construita.Daca in Olanda totul avea o simetrie de basme, in Belgia cladirile, la fel de frumoase, erau parca puse mai alandala.Poate si datorita olandezilor, eu cand ma gandesc la belgienii adevarati ma gandesc la cei vorbitori de limba olandeza, blonzi, inalti etc. cand ma gandesc la Belgia ma gandesc la Antwerpen si nu la Liege, si spun Antwerpen si nu Anvers. E o conceptie gresita pentru ca e injumatatita si stiu asta dar pana la urma fiecare priveste prin prisma proprie.
Un lucru stiu, belgienii sau ma rog, cei din Bruxelles mananca bine si sunt preocupati sa manance bine. Stiu sa gateasca, fac din asta o arta, beau vin mult, bere si mai multa:) Nu sunt oameni stresati, iti dau impresia ca nu lucreza niciodata, parca ii vezi doar in parcuri si puburi si restaurante. Si poate e si adevarat, la cate nationalitati is aici, e si normal ca ei sa stea si imigrantii sa lucreze pentru ei. Femeia care face curat e poloneza, vanzatorul de la magazin e arab etc.
Apoi, stiu ca pare ciudat, dar sunt multi bolnavi psihici. Foarte multi vad in metro, si nu par alta nationalitate. Asta nu vreau sa sune o jignire, doar ca stiu ca m-a frapat asta de multe ori aici.
Am si facut un test, pentru postul asta, m-am uitat in metro, sa ii disting pe belgieni, nu numai ca nu am distins vreunul dar nici nu cred ca a fost vreunul. Mi-am dat seama insa ca aia din dreapta sunt romani, ca fata din fata mea era poloneza si ca cei din stanga erau ceva ucrainieni sau rusi. Ca sa nu mai vorbim despre arabi si negrii dar acolo nu e nevoie de multa putere de concentrare ca sa iti dai seama asa ca nu ma laud. Concluzia: belgienii sunt inexistenti aici sau merg cu masina :)
Cine spunea ca New Yorkul e melting pot nu a vazut Bruxellesul. Si pentru ca si eu si Flavia si Hamad si Olga si mai stiu eu cine suntem la fel de belgieni ca belgienii aici pot sa spun cu tarie ca BELGIENII SUNT EU!:))sau ma rog ca sa fim corecti d.p.d.v. gramatical si sa vorbim si franceza: Je suis Belge!

2 comentarii:

Anonim spunea...

pe voi aveam cea mai mare curiozitate sa va citesc, pentru ca si pe mine belgienii m'au intrigat, mereu am simtit ca eu n'au deloc un specific ca natie... Ma rog, Bruxelles e si diferit, probabil ca daca te "afunzi" in Valonie sau Fladra gasesti niste oameni mai "belgieni" de fel...

Anonim spunea...

:)))) Stai sa vezi cate avem noi de spus despre belgieni ca doar lucram cu ei. :P
Aceeasi impresie o avem si noi: "Nu sunt oameni stresati, iti dau impresia ca nu lucreza". Tre' sa scriu si eu despre nemti. :P